Sähköpotkulautaa hankkiessa on hyvä pohtia ja ottaa huomioon muutamia seikkoja. Valintaa tehdessä kannattaa miettiä millaiseen käyttöön ja millaiselle kuskille lautaa ollaan hankkimassa. Sähköpotkulautojen ominaisuuksissa, tekniikassa ja rakenteissa on suuriakin eroja.
Sähköpotkulautojen ilmoitetut toimintasäteet yhdellä latauksella vaihtelevat 10 kilometristä aina yli 50 kilometriin. Jos potkulauta on tulossa päivittäiseen käyttöön, kannattaa valita malli, jossa toimintasäde on reilumpi; vähintään 35 kilometriä yhdellä latauksella. Kun laitteen toimintasäde on riittävän pitkä, ei sinun tarvitse päivän aikana murehtia akun kestävyydestä, eikä latausaika ole niin kriittinen. Edullisimmissa, usein pienipyöräisissä malleissa saattaa toimintasäde olla huomattavasti ilmoitettua pienempi.
Kannattaa huomioida, että sähköpotkulaudan toimintasäteeseen vaikuttaa aina kuljettajan paino, ajettava maasto, lämpötila ja ajotyyli. Esimerkiksi soratiellä ajaminen verrattuna kestopäällysteellä ajamiseen lyhentää laiteen toimintamatkaa merkittävästi, samoin kylmällä säällä sähköajoneuvojen toimintamatkat lyhenevät. Koska sähköpotkulaudat itsessään ovat kevyitä ajoneuvoja vaikuttaa kuljettajan paino merkittävästi toimintasäteeseen. Suurikokoisten kuljettajien kannattaa valita malli, jossa on reilumpi toimintamatka.
Nykyisen lainsäädännön mukaan sähköpotkulaudan moottorin teho saa olla enintään 1000 W. Näin tehokkaalle sähköpotkulaudalle ei kuitenkaan ole varsinaista tarvetta, sillä jo noin 250 W teho riittää sähköpotkulautojen suurimman sallitun 25 km/h enimmäisnopeusrajoituksen saavuttamiseksi. Painavamman ja kiireisen kuljettajan kannattaa tosin valita sellainen malli, jonka moottorin hetkellinen huipputeho on vähintään 700 W, jotta kiihtyvyys on ripeää eikä vauhti hyydy liikaa ylämäessäkään. Valintaa tehdessä kannattaa myös kiinnittää huomiota laitteen huippunopeuteen: Kaikki markkinoilla olevat laitteet eivät saavuta sallittua 25 km/h -enimmäisnopeutta.
Joissakin malleissa akku on sijoitettu ylös ohjainputkeen, laadukkaammissa sähköpotkulaudoissa akku on astinlaudan alla. Akun sijoitus vaikuttaa sähköpotkulaudan painopisteeseen, joka taas vaikuttaa sen käsiteltävyyteen ja vakauteen etenkin hiljaisemmissa vauhdeissa. Matalampi painopiste tuo vakautta ajettavuuteen ja esimerkiksi yhdellä kädellä tai epätasaisella alustalla ajaminen on helpompaa malleilla, joissa akku on astinlaudan alla.
Sähköpotkulaudan ergonomia, jarrut, renkaat ja nopeusasetusten hallinta vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen.
Ohjaustangon leveys vaikuttaa merkittävästi ohjauksen nopeuteen. Leveä ohjaustanko rauhoittaa sähköpotkulaudan käytöstä ja tuo ajoon lisää vakautta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös tangon korkeuteen. Korkeampi ohjaustanko sopii yleensä kaikille – selkä kyyryssä ei ole mukava ajella. Taaksepäin taivutettu loiva ohjauskulma siirtää painopistettä taaemmaksi, mikä vakauttaa huomattavasti ajoa ja auttaa eturengasta ylittämään esteet ja epätasaisuudet tien pinnassa. Itse astinlaudan pitäisi olla riittävän leveä, jotta jalat mahtuvat siihen kunnolla ja muutenkin riittävän kookas, jotta erikokoiset kuljettajat löytävät itselleen sopivan ja mukavan ajoasennon.
Sähköpotkulaudoissa käytetään erilaisia jarruja. Kaikissa sähköpotkulaudoissa on jonkinlainen jarru, mutta niiden tehot poikkeavat toisistaan merkittävästi. Malleja joissa lisäjarruna toimii pelkkä takalokasuoja, jota painetaan rengasta vastaan jalalla, kannattaa välttää. Takalokasuojalla jarruttaminen on tehotonta, hankalaa ja lisäksi se kuluttaa turhaan takarengasta. Jos potkulaudan huippunopeus on 25 km/h, pitää siinä olla tehokkaat jarrut. Takalokasuojajarrun lisäksi sähköpotkulaudoissa voi olla jonkinlainen moottorijarrutus, rumpujarrut tai levyjarrut. Parhaat sähköpotkulautamallit on varustettu sekä etu- että takajarrulla. Levyjarrut ovat jonkin verran tehokkaammat kuin rumpujarrut, ja levyjarru edessä sekä takana yhdistettynä moottorijarrutukseen on tehokkain tapa pysäyttää potkulauta, mutta rumpujarruilla jarruteho on hyvää tasoa. Laadukkaissa malleissa voi moottorijarrutuksen tehoa säätää itselleen sopivaksi, joissakin malleissa moottorijarrutus myös toimii samalla energiantalteenottona ja lisää laitteen toimintamatkaa.
Renkaiden merkitys potkulaudan ajomukavuuteen ja turvallisuuteen on merkittävä. Renkaiden koko on yksi tärkeimmistä asioista, johon kannattaa kiinnittää huomiota uutta sähköpotkulautaa valittaessa. Suurilla, vähintään 9-tuumaisilla renkailla vierintävastus on pienempi, toimintasäde kasvaa ja suurempien renkaiden pito liukkaisiin alustoihin on hyvä. Kovamuoviset renkaat ovat sähköpotkulautojen nopeuksilla epämukavat, niiden vierintävastus on suuri ja niiden pito liukkaalla alustalla on huono. Nopeakulkuiseen sähköpotkulautaan kannattaa valita suuret ilmatäytteiset renkaat joko sisärenkailla tai ilman. Sisärenkaattomat tubeless-renkaat ovat käyttömukavuudeltaan ja kestävyydeltään paremmat kuin sisärenkaalliset. Parhaimmissa malleissa voi jopa olla itsepaikkautuvat tubeless-renkaat. Renkaiden leveydellä on myös suuri merkitys turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Leveissä renkaissa on parempi pito alustaan ja suurempi ilmatila, joka vaimentaa tärinää ja epätasaisuuksia tehokkaammin. Leveillä ja suurilla ilmatäytteisillä renkailla varustetuilla sähköpotkulaudoilla voi huoletta ajella jopa hiekkateillä.
Kehittyneimpien sähköpotkulautojen nopeusasetuksia pystyy säätämään mobiilisovelluksella. Tarjolla voi olla valmiita nopeusasetuksia tai jopa mahdollisuus räätälöidä nopeutta itse. On myös laitteita, joiden mobiilisovelluksen kautta laitteen renkaan voi lukita sähköisesti esimerkiksi lyhyitä pysäköintejä varten ja sen kautta voi jopa aktivoida varashälyttimen. Lisäksi kehittyneillä mobiilisovelluksilla pääsee muokkaamaan laitteen muitakin ominaisuuksia ja sieltä voi nähdä erilaisia ajotilastoja, joitakin niistä voi jopa käyttää ajonaikaisena lisänäyttönä (navigaattori, nopeusmittari yms.), jos laudan ohjaustankoon on lisätty soveltuva puhelinteline.
Laadukkaat sähköpotkulaudat on varustettu tehokkailla ajovaloilla. Etenkin pimeässä ajaessa on tärkeä varmistua, että sähköpotkulaudan ajovalot ovat riittävän tehokkaat. Takavalo on myös tärkeä ja saatavilla on myös jarruvalollisia malleja. Lisäksi olisi hyvä että potkulaudassa olisi heijastimia moneen suuntaan.
Tarkista, että laite on suojattu pölyltä ja roiskeilta. Jos laitteella on IP-luokitus, se kertoo laitteen tiiveydestä pölyä ja roiskeita kohtaan. Niun kaikilla sähköpotkulaudoilla on IP54-luokitus, joka kertoo potkulaudan olevan suojattu pölyltä, mutta se ei ole täysin pölytiivis. IP54-luokan tuote on täysin suojattu kiinteiltä esineiltä ja veden roiskeilta mistä tahansa kulmasta, mutta sitä ei ole tarkoitettu ajettavaksi vesisateella tai vesilätäköiden läpi. On tärkeää, että hankkimallasi laitteella on IP-luokitus, jotta tiedät varmasti, missä olosuhteissa laitetta on turvallista käyttää ilman, että se vahingoittuu.
Lue lisää turvallisesta ajosta
Koska usein on myös tarvetta kuljettaa sähköpotkulautaa mukana esimerkiksi joukkoliikennevälineissä, on tärkeää, että laudan saa helposti taitettua kasaan ja sen kantaminen on helppoa. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tämä on mahdollisimman vaivatonta ja helppoa. Parhaissa malleissa ohjaustangon saa pikaluokituksella taitettua kasaan ja lukittua kantokahvaksi. Näin myös laudan kantaminen mukaan sisätiloihin vaikka akun lataamista varten on helppoa.
Laadukas sähköpotkulauta on kohtuullisen huoltovapaa laite, mutta ajan mittaan kuluvat osat kuten renkaat ja jarrupalat kaipaavat päivitystä. Laite saattaa myös esim. kaatumisen seurauksena tarvita jotain varaosia. Tämän vuoksi kannattaa hankkia sellainen malli, johon on saatavilla varaosia ja valita luotettava myyjä, joka myös huolehtii laitteen takuuasioista.
Tutustu Niu KQi3 -sähköpotkulautoihin
Pyydä tarjous Niu-sähköpotkulaudasta